UtanBetyg.se
forskningfaktaframtidindex.html

Debattinlägg,

bilder och konst

klicka på rubriken för att komma åt artikeln

At least Google vet vad skolan mit mir macht

Förslag när sökmaskinen får de första tre magiska orden, Google fyller på med de mest sökta begrepp. Jag såg det på engelska och upptäckte att det fungerar på andra språk lika bra. På tyska kommer i alla fall på slutet några kreativa lösningsförslag helt i samklang med hjärnforskningen. Det väcker ju frågan: kan maskinen bjuder på större insikt i mänskligt beteende och mänskliga behov än politikern?

Kanske maskinen saknar bara en ideologisk filter och jag väljer därför hellre maskinen när jag vill veta något om hur verkligheten ser ut. Gemensamheten med politikern och maskinen är däremot att man kan välja en annan om det framförda resultat liknar nonsens.

Christopher  

Tror Björklund på tomten också? debattinlägg av Per Acke Orstadius

Betygsreformen (Nov. 2012)

Innehållsförteckning
Menyn.htmlMenyn.htmlshapeimage_2_link_0

Tankar vi inte vågar tänka debattinlägg av Per Acke Orstadius

Underkänd - och sen? (Jan 2013)

Betyg är som mat debattinlägg av Christopher Luttner

Introduktionen till denna hemsida (Dec. 2012)

P2- världen 



Klicka på live-spelaren här intill och lyssna på P2-världen medan du läser vidare. Det är alltid intressant att hitta exempel som kan belysa problem från en annan vinkel. Konsten och Sveriges Radio kan hjälpa till.

Vårt nuvarande skolsystem är i brinnande behov av större variation. Senaste skolreformen i Sverige ledde till en ännu tydligare likriktning än förr. En påstådd möjlig mångfald kvävs av nationella prov och betygstvång, det lämnar ingen pedagogisk frihet längre värd att tala om. Bara om politiken tillät en stor variation i skolorna skulle det ge möjligheten att visa vad olika pedagogiska ansatser kan ge. Att ensidighet och påstådda patentrecept inte är lösningen för en fruktbar utveckling av unga människor har visats inte bara i många av bidragen på UtanBetyg.se.

Vanligtvis har varje radiokanal en eller några få musikgenre som man har bestämt att spela. Men hur låter det när de mest varierade former av musik följer efter varandra? I P2-världen vet man aldrig i förväg vad som kommer skall. Folk, jazz, pop, rapp, arabiska, franska, svenska, vilket språk som helst, glatt med fart eller sakta med tyngd, Ray Charles med “What'd I Say” sedan Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou med “Koutoulié”, en ragtime i originalversion eller en aktuell inspelning från Senegal. Man är gång på gång positiv överraskad vilken mångfald som finns att lyssna till och man kan bli glad av alla. En upplevelse av att mångfald bidrar till att öppna vyerna.

I P2-världen kan du uppleva en mångfald som skolan längtar efter. Att alla i skolan skall nå samma resultat på samma tidpunkt, det tror bara “systemtekniker” eller politiker som ser skolan uteslutande under ett jag-vill-blir-valt-perspektiv. Men vilken lärare som helst kan intyga att elever har en liknade variationsrikedom och -behov som musiken i P2-värden. Krav på den pedagogiska mångfalden är inte en gullig önskan av verklighetsfrämmande drömare, det är en nödvändighet om skolan skall lyckas att utbilda barn och ungdomar att kunna gestalta framtiden. Välkommen på UtanBetyg.se

Christopher

Du kan alltid lyssna på P2-världen via: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2619


Majoren får också vara med i en cartoonklassiker.

Tyvärr är det oklart vem som ritade, fotot tog jag från Svd.

Christopher

Ibland sorterar vi ut eller ändrar upplägget. Om du söker något som du inte hittar längre eller vill titta på vår tidigare startsidor, vi sparar dem här

inlagt 12  sept. 2013, från facebook, källa okänd

Som på räls - utan betyg  av Christopher Luttner

Artikel om ny betygsbefriat anställningssätt i tysk industrie (Apr. 2014)

UtanBetyg.se
forskningfaktaframtidindex.html